فیروزه ناب لیست کامل از اسم سنگ های قیمتی و ویژگی‌ و خواص آنها - فیروزه ناب

لیست کامل از اسم سنگ های قیمتی و ویژگی‌ و خواص آنها

در این مقاله اسم سنگ های قیمتی همراه با کاربرد و مشخصات آنها را آورده ایم. در واقع این مقاله معرفی جامعی به انواع سنگ های قیمتی دارد و می تواند راهنمایی جامع برای افزایش دانش شما در امر خرید سنگ قیمتی یا اطلاعات کاربردی در این زمینه باشد.

زمانی که فکر خرید زیورآلات و طلا و جواهر هستید و جنس، وزن و قیمت مدنظرتان را بررسی می‌کنید به فکر زیبایی و جذابیت آن نیز خواهید بود. بخش زیادی از این جذاب بودن بر دوش سنگی است که قرار است روی آن قرار بگیرد. سنگ‌های قیمتی با ظاهر زیبا و ویژگی‌های خاص خود شکوه چشم‌گیری را به زیورآلاتی که در ساخت آن‌ها از این سنگ‌ها استفاده می شود، می‌دهند. از این گذشته استفاده از سنگ روی زیورآلات قدمتی طولانی دارد و همیشه مورد توجه بوده است و کماکان نیز زیورآلات گوهرنشان طرفداران خاص خود را دارند.

اگر شما هم قصد خرید طلا و جواهری با سنگ‌های قیمتی دارید و می‌خواهید سنگی که با سلیقه و علایق شما تناسب داشته باشد انتخاب کنید و یا علاقه‌مند به کسب اطلاعات درباره انواع سنگ‌های قیمتی هستید با ما همراه باشید چرا که در این مقاله درباره اسم سنگ های قیمتی و ویژگی‌ و خواص هریک خواهید خواند.

انواع سنگ های قیمتی

سنگ‌های قیمتی با تنوع بالا و خصوصیات ویژه خود از گذشته‌های دور در صنعت طلا و جواهرسازی کاربرد دارند. بعضی به خاطر گران‌قیمت بودن و برخی نیز به خاطر زیبایی یا خواصی که دارند مورد توجه هستند. دسته‌بندی دیگری نیز برای این سنگ‌ها وجود دارد به این صورت که با وجود ارزشمند بودن آن‌ها، بعضی از سنگ‌ها را قیمتی و بعضی را نیمه‌قیمتی می‌نامند. سنگ‌های نیمه‌قیمتی سنگ‌هایی هستند که چندان نایاب نیستند و می‌توان آن‌ها را در بسیاری از نقاط پیدا کرد اما سنگ‌های قیمتی به وفور یافت نمی‌شوند و ارزش بالاتری دارند که در ادامه بیشتر درباره این سنگ‌ها خواهید دانست.

نام سنگ های قیمتی

آشنایی با اسم سنگ های قیمتی و اطلاع از جزئیات و ویژگی‌های آن‌ها علاوه بر جذابیت اطلاعاتی که دارد به شما کمک می‌کند هنگام خرید طلا و جواهراتی که در آن‌ها سنگ‌های قیمتی به کار رفته است، بهتر عمل کنید و سنگی متناسب با استایل، سلیقه و علاقه‌مندی‌های خود داشته باشید. در ادامه با نام بیشتر سنگ‌های قیمتی و اطلاعات مربوط به هریک آشنا خواهید شد:

۱٫سنگ زمرد

سنگ زمرد یکی از سنگ‌های محبوب در صنعت جواهرسازی است که طرفداران بسیاری نیز دارد. این سنگ و استفاده از آن به عنوان جواهر و قطعه‌ای ارزشمند قدمتی بسیار طولانی دارد و از زمان‌های دور مورد توجه پادشاهان و ثروتمندان بوده است. سنگ زمرد به رنگ‌های قهوه‌ای، فیروزه نابد، نارنجی یا با ته‌مایه آبی و هم‌چنین به رنگ سبز یافت می‌شود و همان‌طور که می‌دانید سنگ زمرد سبز شناخته‌شده‌ترین رنگ این سنگ است و ارزش بسیاری دارد. این رنگ سبز به علت وجود مقادیری از کروم و وانادیوم در ساختار سنگ است. سنگ زمرد در دو طیف سبز پررنگ و کم رنگ وجود دارد که هریک محبوبیت خود را دارند.

معیارهای سنجش ارزش زمرد عبارتند از درصد خلوص سنگ، رنگ و شفافیت آن و هم‌چنین نوع برش سنگ. معیار رنگ و شفافیت بسیار مهم هستند چرا که زیبایی این سنگ با این دو فاکتور مشخص می‌شود. رنگ سبز این سنگ جلا و زیبایی خاصی دارد و اگر در زیورآلات استفاده شود شکوه خاصی به استایل شما می بخشد. هرچند باید این را در نظر داشته باشید که زمرد اصل، نور چندانی را بازتاب نمی‌دهد و به نوعی نور را به درون خود می‌کشد و برای بررسی اصل بودن آن می‌توان به این موضوع توجه داشت.

سنگ زمرد، این نام مشهور در بین اسم سنگ های قیمتی، نسبت به حرارت حساس است و تحت گرمای زیاد ممکن است ترک بخورد و از این جهت نیازمند توجه و نگه‌داری در شرایط محیطی مناسب است.  این سنگ در شرق آفریقا، کلمبیا، برزیل، پاکستان، هند و.. یافت می‌شود. سنگ زمرد از معادنی در ایران نیز استخراج می‌شود و کیفیت بسیار خوبی نیز دارد اما در سطح جهانی به اندازه کشورهای نام برده شده مشهور نیست.

۲٫سنگ یاقوت

سنگ یاقوت که بیشتر با رنگ سرخ خود شناخته می‌شود از جذاب‌ترین سنگ‌های قیمتی است و به دلیل استحکام ساختاری و دوام بالای خود برای نگین بسیاری از انگشترها خصوصا انگشتر ازدواج مورد استفاده قرار می‌گیرد. یاقوت سرخ و یاقوت کبود دو نوع مهم سنگ یاقوت هستند که هر کدام ویژگی‌ها و جذابیت خود را دارند. یاقوت سرخ یا یاقوت روبی اگر به طور خالص یافت شود ارزشی بالاتر از سنگ الماس می‌تواند داشته باشد چرا که در کنار زیبایی، از لحاظ مقاومت و سختی مشابه الماس است. یاقوت سرخ‌رنگ که به یاقوت خون کبوتر نیز مشهور است از ارزشمندترین انواع یاقوت است اما طیف رنگی یاقوت قرمز درجات دیگری هم دارد. یاقوت صورتی، روبی یا سرخ روشن و روبی تیره رنگ‌بندی یاقوت قرمز است که در انواع زیورآلات به کار می‌روند.

همان‌طور که گفته شد یاقوت کبود نیز نوع دیگری از سنگ یاقوت است که به نام یاقوت سفایر آبی نیز شناخته می‌شود. این سنگ بیشتر به رنگ‌های آبی و بنفش معروف است و بهترین رنگ آن که تحت عنوان یاقوت کشمیری شناخته می‌شود از معادن هند استخراج می‌شود. طیف رنگی این سنگ نیز از آبی روشن تا آبی تیره را شامل می‌شود که در ساخت انواع جواهرآلات به کار می‌رود. نوع خاصی از یاقوت کبود که به یاقوت شرقی معروف است، درجه سختی بالایی دارد و چنانچه بدون رنگ باشد تشخیص آن از الماس بسیار دشوار است. برای تشخیص اصل بودن یاقوت کبود راه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها این است که در محیطی تاریک نوری را به طور مستقیم روی سنگ بتابانید اگر یاقوت اصل باشد رنگ منعکس شده، به رنگ خود یاقوت است اما چنانچه سایر رنگ‌ها در نور بازتاب شده یافت شد به این معناست که از مصنوعاتی نظیر شیشه در ساخت آن استفاده شده است. یاقوت کبود اصل مانند بسیاری از سنگ‌های قیمتی از معادن استخراج و فرآوری می‌شود. معادن شاخص یاقوت کبود در کشورهای هند، سریلانکا، تایلند، کامبوج و… می‌باشد که یاقوت کبود کمشیر در بین این کشورها شهرت ویژه‌ای دارد. اسم سنگ های قیمتی با یاقوت و الماس گره خورده است که در ادامه درباره الماس نیز خواهید خواند.

۳٫سنگ الماس

الماس، این سنگ ارزشمند، سخت‌ترین ماده طبیعی در زمین است و همین سختی و مقاومت در کنار درخشندگی بی‌نظیر آن، این سنگ را در صدر قیمتی‌ترین سنگ‌های زینتی نشانده است. الماس از لحاظ ارزش و زیبایی در طول تاریخ همیشه دارای اهمیت بوده و طی جنگ‌ها به عنوان یکی از ارزشمندترین غنایم مورد توجه بوده است. آن چه که درمورد ارزش الماس بسیار مهم است رنگ و شفافیت و همین طور نوع برش سنگ الماس است.

 نوع برش بسیار روی جلوه و حتی ارزش الماس اثرگذار است به این صورت که تعداد و نوع برش‌ها روی انعکاس نور از الماس موثر است و بالتبع درخشندگی آن را تغییر می‌دهد. به طور مثال سنگ برلیان که بر پایه سنگ الماس است، درخشش خیره‌کننده خود را از نوع تراش‌های خود دارد و همان‌طور که می‌دانید سنگی گران‌قیمت محسوب می‌شود.

 رنگ الماس نیز در ارزش‌گذاری الماس تعیین‌کننده است؛ به طور مثال الماس‌هایی که رنگ آن به سمت فیروزه نابد گرایش دارد یعنی در ساختار خود نیتروژن دارند و حاکی از ناخالصی آن است. با این وجود الماس به رنگ‌های مختلفی وجود دارد و این چیزی از الماس بودن آن‌ها کم نمی‌کند بلکه تنها در قیمت‌گذاری متفاوت خواهند بود. هندوستان از مهم‌ترین منابع سنگ الماس است و به ویژه در گذشته بسیار از این جهت شهرت داشته است. آفریقای جنوبی و برزیل نیز از معادن الماس بسیاری برخوردارند. تا این قسمت از مقاله اسم سنگ های قیمتی با سه سنگ گران‌بها آشنا شدید، برای اطلاعات بیشتر درباره سایر سنگ‌ها با ما همراه باشید.

۴٫سنگ عقیق

اکثر افراد در پاسخ به این سوال که چند سنگ قیمتی را می شناسید، از سنگ عقیق نام می‌برند. سنگ عقیق با ظاهر نیمه‌شفاف و مات خود یکی از شناخته‌شده‌ترین سنگ‌های زینتی است که بیشتر در ساخت انگشتر به کار می‌رود. نکته‌ای که درخصوص سنگ عقیق وجود دارد این است که این سنگ از لحاظ معنوی جایگاه ویژه‌ای نزد بسیاری از افراد دارد و از این لحاظ بسیار مورد توجه است. سنگ عقیق تنوع رنگی گسترده‌ای دارد و تا ۳۰ رنگ از جمله رنگ‌های قرمز، فیروزه نابد، خاکستری و… را شامل می‌شود. برخی سنگ عقیق را جزو سنگ‌های نیمه‌قیمتی به حساب می‌آورند چرا که چندان کمیاب نیست و قیمت پایین‌تری نیز نسبت به بعضی از سنگ‌های قیمتی دارد. با این وجود این سنگ بسیار ارزشمند و پرطرفدار است و در ساخت بسیاری از زیورآلات یا اشیا قیمتی از آن استفاده می‌شود. از انواع سنگ عقیق، می‌توان عقیق یمانی، عقیق شجر و عقیق احمر را نام برد.

۵٫سنگ زبرجد

بین اسم سنگ های قیمتی سنگ زبرجد نیز نامی آشناست و با رنگ سبز خاص خود طرفداران ویژه‌ای دارد. این سنگ از معدود سنگ‌هایی است که تنها با یک رنگ که آن هم سبز است وجود دارد. البته طیف رنگی این سنگ از سبز پررنگ تا سبز کم رنگ را شامل می‌شود. رنگ سبز این سنگ به این علت ثابت است که این رنگ سبز در نتیجه فعل و انفعالات شیمیایی مربوط به تشکیل خود سنگ ایجاد می‌شود و تحت‌تاثیر ناخالصی‌های خارجی نیست. سنگ زبرجد زیبایی و شفافیت خاص دارد و با تراش‌های مخصوصی که روی آن انجام می‌شود این شفافیت بیشتر به چشم می‌آید. زبرجد به دلیل درخشندگی و مقاومت خوبی که دارد در بسیاری از زیورآلات استفاده می‌شود. سنگ زیبای زبرجد در پاکستان، چین، آمریکا و بعضی کشورهای دیگر یافت می‌شود.

۶٫سنگ تورمالین

سنگ تورمالین از جمله سنگ‌های نیمه‌قیمتی است که به رنگ‌های مختلف و به صورت شفاف و نیمه‌شفاف یافت می‌شود. از رنگ‌های آبی و سبز تا فیروزه نابد و نارنجی. رنگ سیاه تورمالین نیز بسیار مشهور است. تورمالین هندوانه‌ای به نوعی از این سنگ گفته می‌شود که حالتی دورنگ دارد و تورمالین چندرنگی نیز که بیش از دو رنگ در خود دارد نیز زیبایی خاص خود را دارد و در بسیاری از زیورآلات به کار برده می‌شود. بعضی رنگ‌های این سنگ نام‌های مشخصی دارند به طور مثال تورمالین آبی، ایندولیت و تورمالین سبز، تورمالین کروم نامیده شده‌اند. سنگ تورمالین در برزیل، هند،روسیه، تایلند و… وجود دارد و در ایران هم در مناطق مختلفی از ایران از جمله سیستان و بلوچستان و سنندج یافت می‌شود.

۷٫سنگ فیروزه

سنگ فیروزه با طیف آبی چشم نواز خود از محبوب‌ترین سنگ‌های قیمتی است که در بسیاری از زیورآلات از جمله انگشتر به کار می‌رود. نام سنگ فیروزه نیز در بین اسم سنگ های قیمتی همیشگی است که البته در بسیاری از نقاط جهان به نام سنگ ترکی شهرت دارد و از جمله معدود سنگ‌های ارزشمند آبی رنگ است. این سنگ به نام‌های سنگ فیروزه شجری و عجمی یافت می‌شود که سنگ فیروزه شجری دارای رگه‌هایی است درحالی که فیروزه عجمی دارای رنگ خالص و بدون رگه است. فیروزه شجری که دارای رگه‌های سیاه رنگ باشد، فیروزه تار عنکبوتی نامیده می‌شود. سنگ فیروزه علاوه بر رنگ آبی به رنگ سبز هم یافت می‌شود که رنگ آبی این سنگ به علت وجود مس در ساختار سنگ است و رنگ سبز در اثر وجود مقادیر آهن و آلومینیوم است. از راه‌های تشخیص فیروزه اصل آن است که سنگ فیروزه اصل در برابر خراش مقاوم است. سنگ فیروزه در ایران، مصر، چین و… یافت می‌شود که در این بین فیروزه ایران شهرت جهانی دارد.

سخن پایانی

استفاده از سنگ‌های قیمتی روی زیورآلات از گذشته‌های دور رواج دارد و بسته به ارزش سنگی که روی کار قرار می‌گیرد ارزش آن قطعه هم بالاتر می‌رود. سنگ‌های قیمتی متنوعی در بازار طلا و جواهر موجودند اما نکته این‌جاست که تنها سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی اصل هستند که حق مطلب را برای جواهر بودن ادا می‌کنند. نمونه‌های تقلبی یا مصنوعی بعد از مدتی زیبایی خود را از دست داده و ارزش چندانی نخواهند داشت. بنابراین هنگام خرید جواهرات، تنها آشنایی با اسم سنگ های قیمتی کافی نیست، بلکه باید شناخت خوبی از مشخصات آن‌ها داشته باشید و مهم‌تر از همه آن که باید زیورآلات جواهرنشان با سنگ‌های قیمتی را از مراکز معتبر خریداری کنید.

گالری آنلاین طلا و جواهر فیروزه ناب این امکان را فراهم کرده است که نگران اصل بودن سنگ‌های قیمتی کارشده روی زیورآلات نباشید چرا که کلیه محصولات ارائه‌ شده در این فروشگاه اصل بوده و شما می‌توانید با خیال راحت پس از کسب اطلاعات درباره سنگ قیمتی موردعلاقه خود، زیورآلات مدنظرتان با آن سنگ را سفارش دهید. هم‌چنین شما می‌توانید هر گونه سوال و ابهام درخصوص زیورآلات گوهرنشان موجود در فروشگاه را با کارشناسان این مجموعه در میان بگذارید یا سفارشی خاص و مطابق سلیقه خود را ثبت کنید و از ساخت آن با بهترین کیفیت مطمئن باشید.

منبع خبر: اختصاصی سایت فیروزه ناب

 
۱۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۵:۲۷:۲ قبل از ظهر

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 67 views بار دسته بندی : انواع سنگ های قیمتی و خواص آنها تاريخ : 4 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.