فیروزه ناب اعداد و کدهای حک شده روی طلا را بهتر بشناسیم! سایت - فیروزه ناب

اعداد و کدهای حک شده روی طلا را بهتر بشناسیم! سایت فیروزه ناب

شاید هم انگشتر یا گردنبندی قدیمی از گذشتگان خود به یادگار دارید و کنجکاوید بدانید حروف، اعداد و علائمی که روی آن حک شده است به چه معناست و اصالت این قطعه طلا به کجا برمی‌گردد. شاید هم این کنجکاوی را در مورد زیورآلاتی که در گذشته خریداری کرده‌اید داشته باشید.

هنگامی که قصد می‌کنید برای خود یا دیگری طلا بخرید اولین دغدغه شما این خواهد بود که آیا طلا مدنظرتان اصل است یا نه و نگران این هستید که متناسب با هزینه‌ای که می‌کنید طلای مرغوب خریداری کنید. پس برای پاسخ به این دغدغه دست به کار می‌شوید و از آشنایان یا افراد خبره و یا از منابع اینترنتی درباره این که طلای اصل چه ویژگی‌هایی دارید جستجو می‌کنید. احتمالا طی این جستجو یکی از اولین مواردی که با آن برخورد می‌کنید موضوع کد و ارقام حک شده روی طلا خواهد بود.

شاید هم انگشتر یا گردنبندی قدیمی از گذشتگان خود به یادگار دارید و کنجکاوید بدانید حروف، اعداد و علائمی که روی آن حک شده است به چه معناست و اصالت این قطعه طلا به کجا برمی‌گردد. شاید هم این کنجکاوی را در مورد زیورآلاتی که در گذشته خریداری کرده‌اید داشته باشید.

به هر صورت چون دانستن این که هر کدام از چیزهایی که روی طلا حک شده است در تشخیص نوع و اصالت آن اهمیت زیادی دارد، برآن شدیم در این مقاله درباره این که ارقام حک شده روی طلا به چه معنا هستند و چه اطلاعاتی را در خود دارند توضیحاتی مهم و کاربردی ارائه کنیم. پس برای آگاهی از قصه پشت این کدها و اهمیت آن این مقاله را تا انتها بخوانید.

مشخصات حک شده روی طلا

شاید در ابتدا دشوار به نظر برسد که از روی کدهایی که روی قطعه طلایی که خریداری کرده‌اید، بتوانید از مشخصات آن اطلاع پیدا کنید، اما در همین ابتدا لازم است بدانید که این کار به آسانی قابل انجام است و تنها کافی است تفسیر هر یک از حروف یا اعدادی که رو طلا حک شده است را بدانید.

این مشخصات معمولا از طریق حروف و اعداد حک شده روی طلا قابل شناسایی هستند. اعدادی که روی طلا درج می‌شوند بیانگر عیار طلا و میزان خلوص آن هستند و حروفی که روی طلا حک شده‌اند می توانند بیانگر رنگ طلا یا مبدا سازنده و برند طلا باشند. به هریک از این موارد در ادامه به تفصیل پرداخته خواهد شد. این مشخصات معمولا درون حلقه انگشتر یا هر گونه زیورآلات حلقه‌ای نظیر دستبند و یا روی برچسب همراه زیورآلاتی چون گردنبند دیده می‌شوند.

شماره های حک شده روی طلا

آشنایی دقیق‌تر با مواردی که روی طلا حک می‌شوند را با شماره‌ها شروع می کنیم. این شماره‌ها عیار و خلوص طلای به کار رفته را نشان می‌دهند. این شماره‌ها معمولا کنار حرف K که منظور از این حرف عیار است، قرار می‌گیرند و به شکل ۲۴K، ۱۸K، ۱۴K، ۱۲K و ۱۰K دیده می‌شوند. پس هر جا روی طلا حرف K را دیدید به معنی عیار است. اما منظور از هر یک از این شماره‌ها چیست؟ ۲۴K یعنی طلای ۲۴ عیار و نشان دهنده این است خلوص این طلا بالغ بر ۹۹ درصد است. به همین ترتیب ۱۸K  طلای ۱۸ عیار را نشان می‌دهد و خلوص ۷۵ درصد را می‌رساند. ۱۴K  طلای ۱۴ عیار و خلوص طلای حدود ۵۸ درصد، ۱۲K طلای ۱۲ عیار که خلوصی برابر نصف طلای ۲۴ عیار دارد و در نهایت ۱۰K  طلای ۱۰ عیار با خلوص حدود ۴۱ درصد را نشان می‌دهد. واضح است که هر چه عیار طلا و رقم مربوط به آن بیشتر باشد ارزش آن قطعه طلا بیشتر خواهد بود به این دلیل که میزان فلز طلایی که در آن به کار رفته است بیشتر است.

نمایش دیگری نیز برای ارقام حک شده روی طلا که مربوط به عیار طلا هستند وجود دارد و بیشتر برای طلاهای ساخت خارج از کشور کاربرد دارد، به این صورت که با عددی سه رقمی بدون وجود حرف K روبه رو هستیم. طلاهای ساخت آمریکا بیشتر با عیار ۱۴ که ارقام مربوط به آن ۵۸۵ است عرضه می‌شود. طلاهای اروپایی به دو صورت ۱۴ و ۱۸ عیار که رقم‌های مربوط به هریک ۵۸۵ و ۷۵۰ می‌باشد و هم‌چنین با عیار ۱۰ که ارقام مربوط به آن ۴۱۷ می‌باشد مشخص می‌شوند. عیار ۲۲ نیز در بعضی کشورها مرسوم است و با ۹۱۶ نشان داده می‌شود.

رایج ترین رقمی که در این حالت روی طلاهای موجود در ایران حک می‌شود عدد ۷۵۰ است. این عدد نشان‌دهنده طلای ۱۸ عیار بوده و به این معنی است که ۷۵ درصد طلای خالص در زیورآلاتی که این عدد روی آن حک شده است وجود دارد. برای عیار ۲۴ هم کد ۹۹۹ به کار می‌رود که همان‌طور که گفته شد چندان در ایران کاربرد ندارد. درمجموع می‌توان گفت با وجود این که نوع درج ارقام به شیوه‌ای که ذکر شد در بیشتر کشورها مرسوم است؛ اما کشورهای مختلف استانداردهای خود را برای حک کردن کد روی طلا دارند.

اعداد حک شده روی طلا

علاوه بر ارقام و اعدادی که در قسمت قبل به آن اشاره شد ممکن است اعداد حک شده روی طلا به نحو دیگری نیز توجه شما را جلب کند به این صورت که اعدادی به شکل تاریخ میلادی را مشاهده نمایید. این اعداد که گاهی با حروف تاریخ نیز همراه هستند در بسیاری از جواهراتی که ساخت خارج از کشور هستند دیده می‌شوند. این تاریخ در اکثر موارد نشانگر زمانی است که آن قطعه طلا تحت نظر مراجع مربوطه مورد ارزیابی و تایید از لحاظ ویژگی‌های کمی و کیفی قرار گرفته است و مربوط به تاریخ تولید آن قطعه طلا نیست.

شماره حک شده روی طلا چند است

تا این قسمت از این مقاله شما با اعدادی که روی طلا حک می‌شوند آشنا شدید و بنابراین هنگام خرید طلا مانند تهیه انگشتر طلا مردانه یا هر نوع زیورآلات دیگر با تفسیر شماره و عدد حک شده روی آن آشنا هستید. اما چنانچه شماره حک شده برای شما همچنان گویا نبود می‌توانید از فروشنده کمک بگیرید. به ویژه زمانی که قصد خرید اینترنتی دارید برای این که بدانید شماره حک شده روی طلا چند است چنانچه این اطلاعات، در توضیح مشخصات آن محصول یا در تصویر آن در سایت مربوطه درج نشده بود، از طریق راه‌های ارتباطی موجود این مورد را بررسی کنید و پس از خرید نیز شماره اعلام شده و شماره حک شده روی طلا را با هم تطبیق دهید.

طلای تقلبی حروف حک شده روی طلا

هر آنچه تاکنون درباره مشخصات حک شده روی طلا بیان شد درباره اطلاع از شناسنامه طلا بوده است یعنی اصالت طلایی که شامل این حروف و یا ارقام باشد قابل بررسی و پیگیری است. به همین ترتیب طلایی که فاقد این مشخصات باشد به احتمال زیاد تقلبی بوده و به جای طلای اصل فروخته می‌شود. بنابراین لازم است هنگام خرید علاوه بر ظاهر و زیبایی زیورآلاتی که مدنظر دارید به اصل بودن آن و بررسی وجود مشخصات طلا روی آن دقت داشته باشید. لازم به ذکر است توجه به تقلبی نبودن محصول فقط منحصر به طلا نیست. شاید شما قصد خرید یک انگشتر پلاتین مردانه یا هر جنس دیگر از زیورآلات را داشته باشید، با این وجود باز هم باید دقت کنید که خلوص و عیار پایه فلزی آن را مورد بررسی قرار دهید.

سخن پایانی مقاله

درک معنایی که پشت هر یک از ارقام و حروف حک شده روی طلا به شما کمک می‌کند تا یک مصرف‌کننده آگاه باشید و در نتیجه جلوی ضررهای مالی ناشی از عدم شناخت محصولاتی که بر پایه طلا هستند گرفته شود. در این مقاله با آن‌چه که از اطلاعات حک شده روی طلا می‌توان دریافت، توضیحات کاملی ارائه شد. با توجه به مطالب ذکر شده به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که برای داشتن یک طلای با اصالت و دارای کدهایی که مشخصات آن را نشان می‌دهد باید خرید خود را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید و بتوانید سوالات خود را درباره شناسنامه محصولی که قصد خرید آن را دارید جویا شوید.

 برای این کار دو راه دارید؛ مراجعه به طلافروشی‌های مورد اعتماد خود و یا خرید از یک فروشگاه اینترنتی معتبر که اصالت محصولات آن تضمین‌شده باشد. اگر راه دوم را مدنظر دارید گالری آنلاین طلا و جواهر فیروزه ناب این امکان را به شما می‌دهد که طلا و جواهر موردپسند خود را بدون نگرانی درباره‌ اصل و مرغوب بودن آن سفارش دهید. درواقع شما با خرید از این فروشگاه می‌توانید به راحتی روی انتخابی مطابق سلیقه خود تمرکز کنید و هیچ‌گونه تردیدی درباره کیفیت یا اصالت محصول نداشته باشید. هم‌چنین اگر سوالی در خصوص مشخصات هریک از زیورآلات گالری فیروزه ناب داشته باشید می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان این مجموعه در میان بگذارید و خریدی مطمئن را تجربه کنید.

منبع خبر: اختصاصی سایت فیروزه ناب

 
۲۹ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۷:۴۰ قبل از ظهر

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 163 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 21 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.